Obsah
Svet okolo nás - MŠ L.Svobodu
Svet okolo nás je plný ľudí, zvierat, vecí. Ale i javov. Pani učiteľka Srbová si pre deti pripravila aktivity, prostredníctvom ktorých im priblížila niektoré javy, s ktorými sa možno stretnúť v bežnom živote.
Deň prvý: Experimentovanie so statickou elektrinou.
Trením predmetov z rôznych materiálov, deti pozorovali jav – statická elektrina. Tento jav poznajú z bežného života (elektrizujúce umyté vlasy, keď niekoho dotykom „kopli“ a. i.) Takto zelektrizované predmety sme prikladali k nastrihaným papierikom, polystyrénovým guľôčkam, k vlasom a pozorovali, čo sa stane. Na záver sme nafúkli balóniky, treli a treli, aby sa experiment vydaril. Bola to fuška, ale každé z detí malo svoj zelektrizovaný balón prilepený na strope. To bolo radosti.
Deň druhý: Experimentovanie s vodou, hustota tekutín, povrchové pnutie, rozpustnosť.
Pri mnohých činnostiach v živote sa deti stretávajú s javmi, ako povrchové pnutie, hustota, priehľadnosť, či rozpustnosť. Napríklad pri pomáhaní v kuchyni pri varení. Pri pomáhaní v záhrade. Pri hrách s vodou a pieskom. Alebo pri obyčajnom kúpaní sa vo vani, a teda v hre s vodou. Na jednoduchých experimentoch na školskom dvore, sme si s deťmi ukázali jednoduché triky s vodou (optické klamy, rozpustnosť), s vodou, olejom a šumivými tabletami (hustota kvapalín - čarovné bublinky, lávová lampa), voda, papier, lyžica ( povrchové pnutie – kúzelné kartičky).
Deň tretí: Experimentovanie so vzduchom, pozorovanie.
Aj keď vzduch nevidíme, môžeme vnímať jeho prúdenie a silu napríklad v podobe vetra. Môže mať rôznu intenzitu. Od vánku až po víchor. S deťmi sme si porozprávali, že jeho prúdenie a silu môžeme ovládať aj umelo. Pomocou rôznych prístrojov (ventilátor, vysávač, vzduchová pištoľ a. i.) Potom sme si zostrojili jednoduché vzduchové vznášadlo, ktoré sme rozpohybovali prúdením vzduchu z nafukovacieho balónika. Potrebovali sme balónik, CD-čko, vysúvací vrchnák, kúsok odstrihnutý z plastového téglika, ihlu a taviacu pištoľ/lepidlo, nožnice. Naozaj to funguje. To bolo nadšenia. https://youtu.be/v9MSrGz_aLM
Deň štvrtý: Experimentovanie s prúdom vody na školskom dvore. Lom svetelného lúča v kvapkách vody, vytvorenie vlastnej dúhy. ( optika )
Že je voda priehľadná deti vedia. Ukázali sme si však aj jej schopnosť, akoby lámať obraz, vytvárať optické ilúzie. Dokonca schopnosť lámať a ohýbať lúč svetla. Na jednoduchých experimentoch s vysokým pohárom vody, laserovou baterkou a obrázkovými kartičkami, sme si s deťmi ukázali magické schopnosti vody. Keď sme si dokázali schopnosť vody lámať svetlo, pokúsili sme sa na školskom dvore vytvoriť si vlastný oblúk ozajstnej dúhy.
Deň piaty: V posledný deň bádania sme si s deťmi zhrnuli celý týždeň a ako posledný experiment sme zrealizovali výrobu slizu. Podľa jednoduchej receptúry a ingrediencií, ktoré môžeme bežne nájsť v domácnosti. Pozorovali sme, ako sa môžu zmeniť vlastnosti látok, keď ich spojíme.
Prísady: obyčajná kuchynská sóda, tekuté mydlo a lepidlo (biele, disperzné - použili sme Herkules).
Postup - do misky najprv dáme lepidlo, asi polovicu fľaštičky. Pridáme tekuté mydlo 2 PL. Na prifarbenie možno použiť tekuté potravinárske farbivo, ak máte aj trblietky. Všetky prísady zmiešať. Nakoniec po štipkách sódu. Sódu naozaj po troškách, ak je veľa, sliz je veľmi hustý a nepoddajný.
Deťom sa aktivita veľmi páčila, tak už len zaželáme veselé tvorenie aj doma.
Príloha
Posledná aktualizácia: 24. 6. 2022 9:11